jullista

Som ni vet älskar jag listor av alla de slag. Och vad passar bättre så här i juletider om inte en jullista som jag snott hemma hos Mamma Russin.

 Skulle du kunna tänka dig att jobba på julafton?
Been there, done that. Men numera vet jag ju att jag slipper med det jobb jag har. Men gissa vad min älskling ska göra på julafton?

 Bakar du något till jul? vad?
Lussekatter, pepparkakor, julgodis, mer lussekatter och julgodis och så lite julgodis och lussekatter...

 Vilket föredrar du, lussekatter med eller utan russin?
Självklart ska det vara russin i OCH saffran!

 Vill du ha egenproducerat julgodis eller köpt?
Båda delarna funkar hur bra som helst eftersom jag är en julgris, eller jag menar ju godisgris...

 Knäck eller ischoklad?
Helt klart knäck, ischoklad är läbbigt.

 Hur ser din adventsljusstake (den man tänder varje söndag) ut?
Har en röd stake i metall, med vitmossa, små svampar och vita ljus...

 Som fönsterprydnad stjärna eller elljusstake?
Är ingen fan av stjärnor. Vill egentligen bara ha stakar, men något måste ju älsklingen och sönerna få bestämma...

 Vill du ha julkort med brevbäraren eller som e-post?
Med brevbäraren! Skickar en jäkla massa julkort bara med posten och då vill jag ha likadana tebaks... ;-)

 Vilka färger har ni till jul? Klassiskt röd/grön/vit? Guld/isblå?…eller vad?
Klassiskt röd/grön/vit.... med lite silver....

 När julpyntar du hemma?
Fredagen innan 1:a advent kommer stakarna fram. Sedan har jag alltid sparat julpyntet till dagen före julafton. Men i år ska jag bryta den traditionen och julpynta allt samma fredag som stakarna ska upp. Har insett att vi inte hinner med att mysa av det mysiga med julpyntet när det kommer fram så sent. Då plockar jag hellre ner pyntet tidigare...

 Har varje julprydnad sin bestämda plats år ut och år in?
Det mesta har ”sina” platser…

 Vad bara MÅSTE hänga/finnas i granen?
Förutom det vanliga som ljus, kulor och glitter så ska älsklingen envisas med att sätta upp två små svenska flaggor längst upp i granen. De första åren var jag där och plockade bort dem, men de kommer hela tiden tillbaka så nu får de sitta där... Jag har en del halmpynt från när jag var liten som jag gärna vill ha upp. Däremot totalvägrar jag barnens jedrans pynt de gjort på dagis och i skolan. No way in my tree!

 Har du ett färgtema i granen?
Vitt, rött, silver och lite halm...

 Levande gran eller plastgran?
Inte att det kommer in en plastgran i mitt hus inte!

 Hur ser din julfrukost ut?
Risgrynsgröt, skinksmörgås… Och kaffet såklart..

 Brukar du göra något aktivitet på julafton, t.ex. gå en promenad, spela sällskapsspel osv. ?
Julafton spenderas alltid hos min lilla mormor. Min mamma, syster och moster med familj är alltid med. Efter Kalle Anka bär det av till min lilla papps för fortsatt firande.

 Dricker ni köpeglögg eller hemmagjord?
Glögg, YAK!

 Vilken glögg brukar du dricka på jul om ni köper den?
Jag sa ju YAK!

 Vad av dessa saker brukar ni ha i glöggen, mandel, hasselnötter eller russin?
Fortfarande YAK!

 Finns det någon frukt som är ett MÅSTE till jul?
Clementiner, fast jag inte tål dem...

 Vilken är din favoritjulskiva?
Ingen speciell skiva, gillar all julmusik...

 Vilken är din favoritjullåt?
I'm dreaming of a white Christmas... och många fler...

 Vad skulle du inte vilja vara utan på julbordet, vad är ett absolut måste?
Dopp i grytan!

 Nämn tre rätter du lagar helt själv till julbordet?
Vaddå lagar själv? Får man minuspoäng annars?

 Föredrar du vörtbröd med russin eller utan?
Vörtbröd, mer YAK!

 Risgrynsgröt eller Ris à la malta?
Helt klart risgrynsgröt… Med kanel och massor med socker och mjölk..

 Vill du ha dopp i grytan eller inte på julbordet?
Massvis med dopp!

 Dricker du julmust eller mumma till julbordet?
Julmust i massor.

 Vilket är ditt bästa julrecept som du har fått av din mamma eller svärmor?
Åh, men vad är det här? Måste man laga en massa julmat själv? Jag kan ju inte det....

 Tittar du varje år på Kalles julafton?
Oh, ja!

 Vilken snutt är favoritsnutten ur Kalles julafton?
Musse, Kalle och Långbens husvagnssemester.

 Har du sett Karl-Bertil Jonssons jul?
Självklart!

 Har ni tomte hemma?
Inte tomte, TOMTAR! (Så blir det när man har tre olika julfirande.)

 Köper du julklappar till många?
Till familjens alla medlemmar.

 Tycker du att det skall vara julklappar till alla eller bara barnen?
Vi är ju inte så många och visst är det viktigast med barnen, men det är ju så kul att få ge fler...

 Tycker du att julklapparna skall vara inslagna i affären eller vill du göra det själv?
Jag vill slå in dem själv...

 Färgglatt eller enfärgat julklappspapper?
Både och…

 Roligast att få i sin julklapp?
En med en tanke bakom..

 Vad skulle den ultimata julklappen vara till dig i år?
En semesterresa med familjen..


Gör mig glad med en kommentar

Postat av: [email protected]

Jobba på julafton ja du det fick jag & en annan tjej göra några timmar på Dinners förra året (Hotel Vidösten idag) det var rena skämtet inte en kund kom den dagen elle ja 2 personer tro jag det var.

2009-12-15 @ 00:09:09
URL: http://peterdeluxe.blogg.se/
Postat av: Sussie

Kul lista!

Alla firar vi annorlunda!



Puss älskling!

2009-12-15 @ 07:44:42
URL: http://suzanita.blogg.se/
Postat av: Angelica - fyrbarnsmamman

ja dom är ju grymt söta, speciellt då de är bebisar oxå :)



haha, tycker nog likadant som du om glögg :P

2009-12-15 @ 10:25:30
URL: http://tvattlapp.blogg.se/
Postat av: Bibbi

Kul att läsa hur andra fixar med sin jul. Jag lånade frågelistan och har svarat på min blogg.

Kram

Bibbi

2009-12-15 @ 18:30:48
URL: http://bibbisblogg.wordpress.com

Säg något är du snäll:

Du heter:
stammis?

Din e-postadress: (bara jag som ser)

Var kan jag hitta dig?

Vad säger du?

Trackback
RSS 2.0