vi som överlevde....

image371

Hittade den här texten hemma hos
sus i hus. Är ju själv en sjuttitalist av årgång -74. En text om oss stackare som överlevde det hemska sjuttiotalet och som faktiskt blivit vettiga trots allt!

Först så överlevde vi att födas av mammor som rökte och drack under graviditeten.

De tog magnecyl och alla  möjliga läkemedel, åt blue cheese dressing samt åt tonfisk direkt ur burken men blev aldrig testade för diabetes.
 

Efter detta trauma blev vi lagda på mage för att sova i en spjälsäng målad i en rosa eller babyblå färg med hög blyhalt.
 
Vi hade ingen barnsäkerhet på medicinburkar, dörrar eller fönster och när vi cyklade hade vi ingen hjälm!!  
För att inte tala om vilken risk vi tog när vi liftade.

Som spädbarn och barn åkte man bil utan barnstol, bilkudde, säkerhetsbälte eller airbag.

Vi drack vatten direkt ur trädgårdsslangen och INTE ur glas eller flaska.


Vi delade läsk med flera kompisar och drack direkt ur flaskan och INGEN dog av detta.
 

Vi åt muffins, mammas bullar, vitt bröd, riktigt smör och för mycket socker på cornflakes och i långfilen, och inte blev vi överviktiga för det!!
 

För att


VI VAR ALLTID UTE OCH LEKTE!!!
 

Vi kunde gå hemifrån på morgonen leka hela dagen och kom hem när gatlyktorna var tända.


Ingen kunde nå oss på hela dagen OCH VI VAR OKEJ!!


I timmar kunde vi bygga lådbilar av skräp för att sedan åka ned för någon backe och då upptäcka att vi glömt bromsarna.
 

Efter att vi åkt in i träd och buskar ett par gånger lärde vi oss att lösa problemet.


Vi hade inga Playstation, Nintendos eller X-box. Ingen video eller DVD och heller inga 150 kanaler
på TV:n. Inget surroundljud, inga CD-spelare inga mobiltelefoner eller datorer. Därmed inte heller Internet eller MSN.

Vi hade VÄNNER och dom fann vi UTOMHUS!!

Vi föll från träd och tak, skar oss, bröt armar och ben, slog ut tänder!!
 
Och inte blev någon stämd eller anmäld för det.


Vi åt maskar och kakor gjorda av sand eller jord.
Och inte fortsatte maskarna att leva i magen!!

 
Vi fick luftgevär vid 10års ålder, vi hittade på spel och lekar med hjälp av en pinne och en tennisboll, och fast man sa att det kunde hända, så var det inte så många som fick sina ögon utpetade av pinnar.

Vi cyklade eller gick till kompisar, ringde eller knackade på och ibland steg vi bara in och pratade med dem.
 

Fotbollslaget hade uttagningar och alla blev inte uttagna, de som inte blev det, fick lära sig att handskas med besvikelsen .
 
OTROLIGT ELLER HUR!!??


Tanken på att våra föräldrar skulle stå på vår sida om vi bröt mot lagen fanns inte.
De var faktiskt lagens högra arm!!


Denna generation har faktisk fostrat dom största risktagarna, problemlösarna och investerarna någonsin.
 

Dom senaste 50 åren har varit en explosion av uppfinningar och nya ideèr.

Vi hade frihet, misslyckanden, framgång och ansvar och vi lärde oss att ta allt detta!!

Om du är en av dem så
GRATTIS
 

Du kanske vill dela med dig av detta till andra som som har haft turen att få växa upp som barn den tiden innan ADVOKATER och MYNDIGHETER reglerade ditt liv för
 
'DITT EGET BÄSTA'??
 

Och när du ända håller på!!
Berätta för dina barn hur modiga och (
lyckliga) deras föräldrar var!

image372

Gör mig glad med en kommentar

Postat av: Ivana

Grymt bra inlägg, det här måste jag läsa upp för alla mina vänner även fast vi är födda under tidig 80-tal. Men 83 är inte så långt ifrån 79 :)

2007-10-29 @ 23:49:01
URL: http://jagkaninteslutaskriva.blogspot.com
Postat av: Sussie

Den är så jävla bra.
Fick den på mail från brorsan förra veckan och jag läste den för mina barn.
Både dom o vi fick oss en ordentlig tankeställare!

Fan vilken töntig morsa man är igentligen.

Kram

2007-10-30 @ 09:57:01
URL: http://SueEllen.blogg.se
Postat av: Nell

"Som spädbarn och barn åkte man bil utan barnstol, bilkudde, säkerhetsbälte eller airbag."

Hm, jag brukar åka hem från Harrys i bakluckan på en Volvo V70... Det brukar gå jättebra *skratt*

Jättebra inlägg!

2007-10-30 @ 14:57:19
Postat av: Petra

den fick jag på mail förra veckan, och jag har tok-mailat den till alla, är verkligen tänkvärt för alla curling-päron (i synnerhet!)

=)

ska nog lägga ut detta på bloggen också (det var en bra idé tack för den)

2007-10-30 @ 15:24:07
URL: http://petraodaniel.blogg.se
Postat av: Myra

Den där är klockren. Fick den på mailen för några månader sedan. Riktigt bra. :)

2007-10-30 @ 16:41:34
URL: http://myrasmysterier.blogg.se
Postat av: MissyElliot

Hrmf, är det bara jag som inte sett denna innan. Varför får inte jag så roliga saker på mailen för?
:-(

2007-10-30 @ 18:25:14
Postat av: evans

Ja, tänk att man lever! Jag är en -75:a och efter att ha läst ditt inlägg känner jag mig genast gladare. Apropå att inte ha bilbälten i bilden: Jag låg och sov över hela baksätet en gång. Jag gick väl i 2:an-3:an. Plötsligt rullar en läskflaska rakt ned på mig och jag fick värsta blåögat :)

2007-10-30 @ 19:01:30
URL: http://evans.blogg.se
Postat av: Håkan

annars var ett atg sedan man var här livet bra eller?
vad ska man göra när allt känns bajs.
allt är tråigt allt känns skit tur man kan skriva av sig lite hos dig finns på face book nu oxå men det förstår jag inte ha det bra håkan

2007-10-30 @ 19:46:00

Säg något är du snäll:

Du heter:
stammis?

Din e-postadress: (bara jag som ser)

Var kan jag hitta dig?

Vad säger du?

Trackback
RSS 2.0